Registruj se

Prijavi se

Izgubljena lozinka

Izgubili ste lozinku? Unesite vaši email adresu. Na email ćete primiti link sa kojeg možete generisati novu lozinku.

Prijavi se

Registruj se

Registracijom na PitajLekara.rs postajete član naše zajednice koja kao ideju ima pružanje odgovora na razna medicniska pitanja od strane stručnih lica. Pozivamo Vas da sa nama podelite Vaša iskustva ali i da dobijete odgovore na sve medicniske nedoumice.

Vitamin C – preporuke za unos

Vitamin C – preporuke za unos

U ovom periodu godine, velike su šanse da ste se bar jednom našli u okruženju u kome je bilo reči o primeni vitamina i jačanju imuniteta kod dece i odraslih. Već dugi niz godina vitamin C je verovatno najpopularniji suplement korišćen za jačanje otpornosti organizma i predstavlja sinonim za antioksidativnu zaštitu svih ćelija.

Hidrosolubilni vitamin

Vitamin C pripada grupi vitamina koji su rastvorljivi u vodi. Ljudski organizam nema sposobnost da ga sintetiše, pa glavni izvor ovog vitamina predstavljaju hrana i suplementi. Vitamin C jedan je od najznačajnih nutrijenata za zdravlje ljudi.

Uloge vitamina C

Deluje kao snažan antioksidans, štiti ćelije od oksidativnog stresa, neophodan je za pravilno funkcionisanje imunog sistema i normalnu produkciju kolagena.

Izvori

Kada govorimo o namirnicama najbolji izvor vitamina C su voće i povrće. Međutim, veoma je važno napomenuti da je Vitamin C osetljiv na povišenu temperaturu i da se prilikom termičke obrade hrane razgrađuje. Neke od namirnica koje predstavljaju odličan izvor vitamina C su paprika, citrusno voće, kivi, brokoli, spanać. Vitamin C nema sposobnost deponovanja u organizmu zbog toga je neohpodno da se organizam u kontinuitetu snabdeva ovim vitaminom.

Preporučen dnevni unos

Suplementacija Vitamina C se smatra bezbednom. Vitamin C ima nizak potencijal za ispoljavalje neželjenih efekata i oni se jedino mogu javiti usled primene visokih doza. Uobičajeni neželjeni efekti koji se javljaju usled prekomerne primene su gastrointestinalne tegobe poput gasova, nadutosti, mučnine i dijareje. Kako bi se rizik za ispoljavanje ovih efekata sveo na minumum potrebno je pridržavati se smernica o maksimalnom prihvatljivom dnevnom unosu vitamina C.

  • Deca uzrasta od 1 do 3 godine: 400mg
  • Deca uzrasta od 4 do 8 godina: 650mg
  • Adolescenti od 9 do 13 godina 1200mg
  • Tinejdžeri od 14 do 18 godina 1800mg
  • Odrasli i stariji od 18 godina 2000mg

U kojim stanjima se posebno preporučuje suplementacija vitamina C?

Pored ishrane, adekvatna suplementacija može da zadovolji dnevne potrebe za ovim vitaminom.

Suplementacija vitamina C preporučuje se za jačanje imuniteta, posebno kod osoba koje su sklone infekcijama i prehladama. U kliničkim studijama je pokazano da redovna primena vitamina C može da smanji učestalost infekcija, ali i skrati vreme potrebno za oporavak kada do nje već dođe.

Pogodno je razmisliti o suplementaciji kod stanja gde je povećanja potršnja energije u organizmu, kod intezivnog fizičkog napora, aktivnih treninga ali i kod stanja hroničnog stresa, umora i iscrpljenosti.

Dodatni unos vitamina C treba da obezbede pušači, zbog štetnih efekata komponenti duvanskog dima, kao i osobe koje usled savremenog načina života i nepravilne ishrane ne uspevaju da zadovolje potrebe za ovim vitaminom.

Primena vitamina C preporučuje se svim starijim osobama, zbog svoje antioksidativne aktivnosti, posebno ukoliko su prisutni poremećaji venske cirkulacije poput proširenih, varikoznih vena i hemoroida, problemi sa kapilarima i krvarenjem desni.

Vitamin C je snažan antioksidans koji može uticati na smanjenje oksidacije holesterola u krvnim sudovima i smanjiti rizik za razvoj i uznapredovanje ateroskleroze, pa se preporučuje i kod osoba sa povišenim krvnim pritiskom, visokim vrednostima holesterola i kardiovaskularnim bolestima.

Ostavi komentar